2014. február 14., péntek

Módosult a pénztárgép-rendelet - 2014.02.14.

Fontos infó azoknak, akiknek gondjuk volt az üzembehelyezési kóddal

Akkor is jár az állami támogatás, ha az üzembehelyezési kóddal rendelkező üzemeltető a pénztárgép üzembe helyezésekor - tévedésből - nem a támogatásra jogosító üzembehelyezési kódot adta át az eladónak, vagy az eladó - szintén tévedésből - nem a támogatásra jogosító üzembehelyezési kódot használta fel a pénztárgép üzembe helyezésekor - az erről szóló nemzetgazdasági miniszteri rendelet a pénteki (2014.02.14.) Magyar Közlönyben jelent meg.

Amennyiben az eladó a pénztárgépet támogatással nem csökkentett, tehát teljes vételáron értékesítette, úgy az üzemeltető kérheti a támogatást az adóhatóságtól. A kérelemhez csatolni kell a felhasznált, vagy pedig fel nem használt üzembehelyezési kódról kiadott igazolás, valamint az értékesítésről kibocsátott számla másolatát is.

Ha az eladó a pénztárgépet támogatással csökkentett vételáron értékesítette, úgy a támogatás összegének kiutalását az eladó kérheti az adóhatóságtól. Itt is a kódról kiadott igazolás és a számla másolatát kell mellékelni a kérelemhez. 

A kérelmeket az adóhatóság a beérkezésüktől számított 21 napon belül - határozattal - bírálja el. A kiutalás a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül történik.


Forrás: MTI, 2014.02.14.






Ne feledjük, hogy a támogatás igénylésére nyitva álló határidő 2014. február 17-én éjfélkor lejár!
A 2014. február 17-e éjfélt követően benyújtott támogatási kérelmet a NAV érdemi vizsgálat nélkül elutasítja!



További, a pénztárgéphasználathoz, számlázáshoz és nyugtaadáshoz kapcsolódó hírek és cikkek a Gazdasági Szakemberek Fóruma szakmai közösségi portálján összegyűjtve itt:



Ha regisztrálni szeretne ingyenes szakmai hírértesítőinkre, kattintson ide:


Tájékoztató a Gazdasági Szakemberek Fórumáról:

Gazdasági Fórum tagsági csomagok és díjak:

2014. február 13., csütörtök

Figyelemfelhívás a visszavont kasszákra kifizetett előlegek visszafizetéséhez kapcsolódóan - 2014.02.13.

A NAV az adózói jelzések alapján – a visszavont forgalmazási engedélyű pénztárgépekre kifizetett előleg (vételár) támogatás formájában történő kifizetéséhez kapcsolódóan – a következőkre hívja fel a figyelmet:

A „Nyilatkozat a 16/2013. (VI. 3.) NGM rendelet 13/A. § szerinti állami támogatás igénybevételéhez” 1./A pontját abban az esetben kell kitölteni, amennyiben az új (vagyis a visszavont forgalmazási engedélyű pénztárgép helyett megrendelt, beszerzett) pénztárgép teljes vételárának kifizetésére még nem került sor. Minden más esetben a nyilatkozat 1./B pontja töltendő ki.

A nyilatkozat, illetve annak mellékletei hiányában a támogatási igény érvényesítésére nincs lehetőség. Tehát a nyilatkozat megtétele önmagában nem elegendő, a szükséges dokumentációt (visszavont forgalmazási engedélyű pénztárgépre megkötött szerződés/szerződésmódosítás, szerződés alapján teljesített kifizetés alapjául szolgáló számla, kifizetés teljesítését igazoló dokumentum másolata) is el kell juttatni az állami adóhatóság részére.

Fenti dokumentumokat az eBEV felületen tett nyilatkozat esetén a nyilatkozat megtételét követő 15 napon belül, papír alapon küldött nyilatkozat esetén pedig a nyilatkozattal egyidejűleg kell benyújtani.



A Nyilatkozat a 16/2013. (VI. 3.) NGM rendelet 13/A. § szerinti állami támogatás igénybevételéhez letölthető ide kattintva:
http://nav.gov.hu/data/cms321074/Melleklet.doc



További, a pénztárgéphasználathoz, számlázáshoz és nyugtaadáshoz kapcsolódó hírek és cikkek a Gazdasági Szakemberek Fóruma szakmai közösségi portálján összegyűjtve itt:



Ha regisztrálni szeretne ingyenes szakmai hírértesítőinkre, kattintson ide:


Tájékoztató a Gazdasági Szakemberek Fórumáról:

Gazdasági Fórum tagsági csomagok és díjak:




E-számla: nem elvárás, mégis szükséges a digitális aláírás - 2014.02.13.

E-számla: nem elvárás, de nincs jobb a digitális aláírásnál

Az adóhatóság állásfoglalása szerint nem elvárás az e-számlát használóktól az elektronikus aláírás, de nincs jobb, ha az archiválási törvénynek is meg akarnak felelni - közölte a Billzone.eu elektronikus számlázási szolgáltató.

A közlemény szerint a Billzone.eu üzemeltetői novemberben fordultak hivatalos állásfoglalásért a Nemzeti Adó és Vámhivatalhoz (NAV). Az elektronikus számlázási szolgáltató ugyanis azt tapasztalta, ügyfelei körében és az interneten is terjed az a tévhit, hogy - mivel a törvényben 2013. január 1. óta már nem szerepel, hogy digitális aláírás szükséges egy elektronikusan kiállított és átküldött számlán - elégséges lementeni az érkező file-t, kinyomtatva átadni a könyvelőnek, és esetleg el is menteni az ominózus emailt, amelyben érkezett.

A törvény azonban azt továbbra is előírja: az ilyen számlát befogadótól elvárható, hogy egyértelműen bizonyítsa, az így érkező számla a kiállítás óta semmilyen változáson nem esett át, és valóban a kiállítójától származik. 

A társaság a napokban megkapta a NAV-tól a hivatalos állásfoglalást, amelyből kiderül: valóban bármi lehet e-számla (pdf, e-mail vagy egy fax-üzenet is), ha formailag megfelel a számlakiállítás követelményeinek. Ugyanakkor a számla kiállítójának és befogadójának is a NAV által elvárt archiválási szabályoknak kell megfelelnie, a 114/2007. (XII. 29.) GKM rendelethez igazodva. Márpedig ebben a rendeletben az szerepel, hogy használni kell az e-aláírást. Ha csak egy sima PDF-et kap egy cég, akkor magának kell erről gondoskodnia, különben a NAV megbüntetheti. 

A Billzone.eu azt javasolja a cégeknek, hogy bátran legyenek finnyásak minden olyan szállítóval szemben, amely digitálisan alá nem írt elektronikus számlát küld, és kérjék azt papíron. Mivel a kölcsönös beleegyezés elvárás az elektronikus számlaforgalomban, egy vevőnek jogában áll megtagadni az alá nem írt e-számla befogadását. Piya Csaba, a Billzone.eu szolgáltatásáért felelős N-Ware Kft. ügyvezetője szerint nemcsak azért érdemes az elektronikusan aláírva kibocsátott számlákat választani, mert technológiailag biztosabb és kényelmesebb, hanem mert nemzetközi viszonylatban is sokkal jobb a megítélése.

Forrás: MTI, HVG, 2014. február 12.



A Gazdasági Szakemberek Fóruma szakmai közösségi portálján további, az elektronikus számlák kiállításával és befogadásával kapcsolatos írást olvashatunk itt:
http://gazdasagiforum.com/profiles/blogs/elektronikus-szamlazas-2014-20140213

Írtunk a fenti oldalon arról is, hogy elektronikus számlák fogadásához nem csak a számla szabályosságát és hitelességét kell ellenőriznünk, hanem hozzá kell tudnunk rendelni a könyvelési adatokat, és biztosítanunk kell azok szabályos őrzését is!

Az elektronikus számlák kontírozására alapvetően két módszer ismert: a könyvelési információk csatolása a bizonylathoz illetve elektronikus könyvelési rendszer használata.
Mindkét esetben az az elvárás, hogy a könyvelési információk egyértelmű hozzárendeléssel, elválaszthatatlan módon és az utólagos módosítás lehetőségét kizárva kötődjenek a bizonylatokhoz.

Vajon számlabefogadóként eleget tudunk tenni ezeknek a feltételeknek?...


Bővebben tehát e témáról, ahol folyamatosan frissítjük szakmai blogunkat az aktuális információkkal:
http://gazdasagiforum.com/profiles/blogs/elektronikus-szamlazas-2014-20140213


Hadd hívjuk fel az érdeklődők figyelmét arra is, hogy a 2014. február 18-án megrendezésre kerülő Fórumunkon az elektronikus számlázás témája is napirenden van.
A Fórumról itt tájékozódhatunk:
http://gazdasagiforum-tv.blogspot.hu/




Tájékoztató a Gazdasági Szakemberek Fórumáról:

Gazdasági Fórum tagsági csomagok és díjak:


Ha regisztrálni szeretne - akár ingyenes szakmai hírértesítőinkre is - itt kezdje:




2014. február 12., szerda

Valentin-napi ellenőrzések - 2014.02.12.


Február 14-hez közeledve egyre nagyobb az érdeklődés a különböző szolgáltatók, kereskedők Valentin-napi kínálata iránt. Az árusoknak azonban ebben az időszakban sem szabad megfeledkezniük a jogszabályok betartásáról, így például arról, hogy a bevételről nyugtát, számlát adjanak a vevőnek. Az elkövetkező napokban többek között ennek teljesítését ellenőrzi a NAV a fővárosban és Pest megyében.

A NAV Közép-magyarországi Regionális Adó Főigazgatóságának tapasztalatai szerint a jeles napot megelőzően sokan veszik igénybe a kuponos akciók nyújtotta kedvezményeket, a csomagküldő szolgáltatásokat, de megnő az éttermek, cukrászdák és virágüzletek forgalma is.

Az elkövetkező napokban nemcsak ezeken a területeken tevékenykedők, de az alkalmi árusok és az internetes kereskedők, szolgáltatók is készüljenek fel adóhatósági ellenőrzésre.

Az adóellenőrök a bevételek bizonylatolásán túl azt vizsgálják, hogy az árusok rendelkeznek-e adószámmal, bejelentették-e alkalmazottaikat és tudják-e igazolni árujuk eredetét.

Az olyan jogszabályi rendelkezések betartása, mint például a nyugta-, és számlaadás, vagy a foglalkoztatottak bejelentése nemcsak a kereskedők, szolgáltatók, de a vásárlók és a munkavállalók érdeke is. Hiszen míg az előbbiek akár egymillió forintig terjedő mulasztási bírságot és több évet érintő adóellenőrzést kockáztatnak, addig az utóbbiak vásárlói jogaikat (pl. minőségi kifogás, garanciális igény érvényesítése), vagy épp szolgálati idejüket, társadalombiztosítási ellátásra való jogosultságukat veszíthetik el.

Forrás: NAV, 2014.02.12.

Összefoglaló tájékoztató a NAV-tól az online kasszákat érintő teendőket illetően - 2014.02.12.

A NAV összefoglaló tájékoztatója a megfelelő online pénztárgép beszerzéséhez és a támogatás igényléséhez szükséges egyes fontos teendőkről


I.  Határidők

Mint ismert, azok az üzemeltetők, akik  visszavont forgalmazási engedélyű (azaz A017 és A018-as forgalmazási engedélyszámú) pénztárgépre vonatkozó megrendeléssel rendelkeznek, avagy ilyen pénztárgép már üzembe helyezésre került náluk, támogatásra jogosultak annak érdekében, hogy ne szenvedjenek hátrányt a visszavont engedélyű gépekkel kapcsolatban teljesített kifizetéseik okán.

E körben felhívjuk a figyelmet, hogy a támogatás igénylésére nyitva álló határidő 2014. február 17-én éjfélkor lejár!

A támogatás igénylésének feltételeiről és módjáról részletes tájékoztatást olvashat a NAV honlapján 2014. február 6-án közzétett tájékoztatóban /Tájékoztató a visszavont forgalmazási engedélyű pénztárgépekre kifizetett előleg (vételár) támogatás formájában történő kifizetéséről./, továbbá a 2014. február 11-én közzétett tájékoztatóban /Kiegészítés azon adózók részére, akiknek az eBEV-en történő nyilatkozattételre 2014. február 10-ig nem volt lehetősége/

Kérjük vegye figyelembe, hogy 2014. február 17-én éjfélig már csak néhány nap van hátra, ezért amennyiben támogatást szeretne igényelni, a szükséges intézkedéseket mihamarabb tegye meg!

A 2014. február 17-e éjfélt követően benyújtott támogatási kérelmet a NAV érdemi vizsgálat nélkül elutasítja!



II.  Az eBEV felületen leadott korábbi rendelések módosítása, törlése

Több adózó jelezte a támogatási nyilatkozat kapcsán, hogy a nyilatkozat kitöltésével egyidejűleg rossz pénztárgépet rendeltek meg.

Felhívjuk a figyelmet, hogy az új pénztárgépes rendeléskor  kiemelt figyelmet fordítsanak arra, hogy arra a pénztárgépre adjanak le megrendelést, amelyre a vállalkozásnak ténylegesen szüksége van.

Amennyiben valamilyen hiba mégis fellép, akkor az alábbi a)-b) pontban szereplő lehetőségek állnak fenn.

Felhívjuk továbbá a figyelmet, hogy a támogatási nyilatkozat kitöltésével egyidejűleg leadott megrendelés későbbi módosítása/törlése kihatással lehet magára a nyilatkozatra is (annak módosítása és törlése is megtörténik), ezért az I. pontban jelzett határidőre legyenek figyelemmel.

a)  Módosítás

A eBEV szolgáltatáson keresztül leadott pénztárgép megrendelések módosítására vonatkozóan a NAV internetes honlapján megtalálható „eBEV portál felhasználói leírás” tartalmaz információt az alábbiak szerint.

Az eBEV szolgáltatáson keresztül leadott megrendelés módosítására addig van lehetőség, ameddig a rendelés elküldésre nem kerül a forgalmazó felé. A forgalmazó felé továbbított megrendelésekről a NAV naponta értesíti az üzemeltetőt, ebből következően az eBEV szolgáltatáson keresztül leadott megrendelés módosítására, kizárólag a megrendelés leadásának napján - a megrendelés adatainak a forgalmazó részére történő megküldéséig - van lehetőség.

A módosítás lehetőségnek megszűnését követően már csak a törlés lehetőségével lehet élni.

b)  Törlés

Korábban leadott megrendelések törlésének igénye több okból is felmerülhet, így pl. téves rendelés miatt, vagy azért mert az adózó mégis más gépet szeretne a korábban rendelt helyett, stb.



Az eBEV portálon leadott pénztárgép megrendelésének lépései

1. Az üzemeltetőnek fel kell vennie a kapcsolatot a megrendelt pénztárgép forgalmazójával a megrendelés lemondása érdekében.

A forgalmazók elérhetőségei tájékoztató jelleggel megtalálhatók az eBEV portálon a Rendelés előjegyzés/Pénztárgép rendelés menüpontban a Pénztárgép jellemzők összehasonlítása című táblázatban.

2. Az üzemeltetőnek be kell szereznie egy olyan dokumentumot, amely hitelt érdemlően tanúsítja és igazolja, hogy a forgalmazó tudomást szerzett az üzemeltető megrendelés lemondására vonatkozó szándékáról.

A dokumentumból egyértelműen ki kell derülnie annak, hogy a lemondás melyik megrendelésre vonatkozik, továbbá tartalmaznia kell az üzemeltető elérhetőségét. Ennek érdekében legalább az alábbi adatoknak kell szerepelnie a dokumentumon:


  • üzemeltető adószáma
  • üzemeltető neve
  • üzemeltető telefonszáma
  • törlési kérelemmel érintett üzembe helyezési kód
  • megrendelt pénztárgép típusa
  • megrendelt pénztárgép engedélyszáma
  •  megrendelés száma
  • forgalmazó neve
  • forgalmazó adószáma.


A lemondás igazolására szolgáló dokumentum akkor tekinthető hitelesnek és fogadható el, ha tartalmazza a fenti adatokat, valamint mind az üzemeltető, mind pedig a forgalmazó cégszerű aláírását.

3. A 2. pont szerinti dokumentum birtokában – kizárólag írásban benyújtva – személyesen, vagy postai úton kérhető a megrendelés törlése a NAV-tól.

Postai úton történő benyújtás esetén a kérelmet az üzemeltető székhelye szerint illetékes adóigazgatóságnak kell megküldeni, míg személyesen a NAV bármelyik központi ügyfélszolgálatán benyújtható a kérelem.

Felhívjuk a figyelmet, hogy a lemondást igazoló dokumentum önmagában nem fogadható el, ha az nem tartalmazza az üzemeltető törlésre irányuló kifejezett kérelmét. Ugyancsak nem fogadható el a törlési kérelem önmagában, ha ahhoz nincs csatolva forgalmazói igazolás.

4. A törlést követően a NAV az üzemeltető – amennyiben képviselő útján jár el, úgy képviselője – Ügyfélkapu tárhelyére értesítést küld a megrendelés törléséről. Ezt követően lehetőség van az adott üzembe helyezési kód felhasználásával új megrendelést leadni.

Fontos! Az internetes felületen leadott megrendelés törlésére egy üzembe helyezési kódhoz kapcsolódóan csak és kizárólag egy esetben van lehetőség. Amennyiben ugyanazzal az üzembe helyezési kóddal új megrendelést ad le, úgy azt ismételten már nem lesz lehetőség törölni.

Felhívom továbbá a figyelmét, hogy egy már leadott megrendelés törlése esetén körültekintően kell eljárni. A törlés – a pénztárgép használatára kötelezett adózót – nem mentesíti az alól, hogy a jogszabályban előírt megrendeléssel, szerződéssel rendelkezzen.


Forrás: NAV, 2014.02.12.





További, a pénztárgéphasználathoz, számlázáshoz és nyugtaadáshoz kapcsolódó hírek és cikkek a Gazdasági Szakemberek Fóruma szakmai közösségi portálján összegyűjtve itt:


Ha regisztrálni szeretne ingyenes szakmai hírértesítőinkre, kattintson ide:


Tájékoztató a Gazdasági Szakemberek Fórumáról:

Gazdasági Fórum tagsági csomagok és díjak:





Gazdasági Fórum TV: ÉV ELEJI BEVALLÁSOK ÉS A MIKROGAZDÁLKODÓI BESZÁMOL...

A Gazdasági Szakemberek Fóruma és a Könyvelők Online Gazdasági Klubja konzultációs fórummal egybekötött konferenciát tart 2014. február 18-án kedden, 09:30 és 13:30 óra között Debrecenben, a Kereskedelmi és Iparkamara Vörösmarty u. 13-15. szám alatti székházában, mely megtekinthető élő internetes közvetítésben és felvételről is:



Gazdasági Fórum TV: ÉV ELEJI BEVALLÁSOK ÉS A MIKROGAZDÁLKODÓI BESZÁMOLÓ VÁLTOZÁSA - 2014. február 18-án




2014. február 11., kedd

Visszavont engedélyű online-kasszákra kifizetett előlegek támogatáskénti visszafizetéséről - 2014.02.11.

Tájékoztató a visszavont forgalmazási engedélyű pénztárgépekre kifizetett előleg (vételár) támogatás formájában történő kifizetéséről. Kiegészítés azon adózók részére, akiknek az eBEV-en történő nyilatkozattételre 2014. február 10-ig nem volt lehetősége

I.

Adózói jelzések alapján több esetben előfordult, hogy az adózó annak ellenére nem tudott nyilatkozatot tenni a visszavont forgalmazási engedélyű pénztárgépekre kifizetett előleg (vételár) támogatás formájában történő kifizetéséről, hogy érvényes megrendeléssel rendelkezett visszavont forgalmazási engedélyű pénztárgépre. Ennek oka, hogy az adott megrendelésről nem érkezett adatszolgáltatás a forgalmazótól, illetve azt nem az eBEV felületen adták le, így ezekről a megrendelésekről az adóhatóság információval nem rendelkezik.

A támogatás érvényesítése érdekében a fenti adózók az állami adóhatóság részére személyesen a NAV ügyfélszolgálatain keresztül, vagy postai úton az adózó illetékessége szerinti adóigazgatóság központi címére megküldve juttathatják el az állami adóhatósághoz támogatási igényük érvényesítése érdekében az alábbiakat:


  1. Jelen tájékoztatás mellékletét képező, cégszerűen aláírt nyilatkozatot az állami támogatás igénybe vételéről, továbbá ennek mellékleteként másolatban
  2. a visszavont forgalmazási engedélyű pénztárgépre megkötött szerződést (amennyiben a szerződés módosítására sor került, úgy az eredeti szerződést és a módosítást egyaránt), továbbá
  3. a szerződés alapján teljesített kifizetés alapjául szolgáló számlát, és
  4. a kifizetés teljesítését igazoló dokumentumot (kifizetés átutalással történt teljesítése esetén az átutalást igazoló kivonatot, készpénzben történő teljesítés esetén az erről szóló nyilatkozatot).


A másolatban megküldött iratokon fel kell tüntetni az „eredetivel mindenben megegyező” szöveget és minden oldalon cégszerű aláírást kell elhelyezni. Kérjük, hogy a fenti iratokat tartalmazó borítékon minden esetben tüntessék fel, hogy „Online pénztárgéphez kapcsolódó állami támogatás” annak érdekében, hogy a NAV ügyintézését elősegítsék. A fentiekben meghatározott nyilatkozat, illetve annak mellékletei hiányában a támogatási igény érvényesítésére – ha az adott megrendelésről nem érkezett adatszolgáltatás a forgalmazótól, illetve azt nem az eBEV felületen adták le – nincs lehetőség.

A támogatás igénybevételének feltétele, hogy az adózó a visszavont forgalmazási engedélyű pénztárgép helyett új, érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező és ténylegesen forgalomba hozható pénztárgépet rendeljen meg az eBEV-en keresztül a visszavont forgalmazási engedélyű pénztárgépre leadott megrendelésnél felhasznált üzembe helyezési kód felhasználásával, vagy – külön megrendelés nélkül – ezen üzembe helyezési kód felhasználásával üzembe helyezett új, érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező és ténylegesen forgalomba hozható pénztárgéppel rendelkezzen.

A nyilatkozat kitöltéséhez további hasznos információkat tartalmaz a NAV honlapján 2014. február 6-án megjelent „Tájékoztató a visszavont forgalmazási engedélyű pénztárgépekre kifizetett előleg (vételár) támogatás formájában történő kifizetéséről”
http://gazdasagiforum.blogspot.hu/2014/02/nav-tajekoztato-hetente-adatszolgaltatasrol-szamlaado-penztargepeseknek-20140206.html



II.

Azon adózók, akik/amelyek részére a visszavont forgalmazási engedélyű pénztárgépek üzembe helyezésre kerültek, az eBEV felületen, a visszavont forgalmazási engedélyű pénztárgép üzembe helyezéséhez felhasznált üzembe helyezési kódra leadott nyilatkozattal igényelhetik a visszavont forgalmazási engedélyű pénztárgépekre kifizetett előleg (vételár) támogatás formájában történő kifizetését.

A támogatás feltétele ebben az esetben is, hogy az adózó a visszavont forgalmazási engedélyű pénztárgép helyett új, érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező és ténylegesen forgalomba hozható pénztárgépet rendeljen meg az eBEV-en keresztül, vagy – külön megrendelés nélkül – új, érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező és ténylegesen forgalomba hozható pénztárgép beszerzése iránt intézkedjen az alábbiak figyelembe vételével.

Az új pénztárgép beszerzéséhez az adózónak a PTGREG adatlap beadásával új üzembe helyezési kódot kell igényelnie, amely üzembe helyezési kód felhasználásával kell a fentiek szerint a megrendelés/beszerzés iránt intézkedni.

A nyilatkozat leadása időben megelőzheti az új megrendelés eBEV felületen történő leadását, illetve az eBEV felületen történő megrendelés leadása nélkül beszerzett pénztárgép üzembe helyezését, de a támogatást az állami adóhatóság csak azt követően ítéli meg, hogy megtörtént a megrendelés eBEV-en keresztül történő leadása, vagy – külön megrendelés nélkül – új, érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező és ténylegesen forgalomba hozható pénztárgép beszerzése és üzembe helyezése.



III.

Azon adózók, akik/amelyek a visszavont forgalmazási engedélyű pénztárgépek helyett új, érvényes forgalmazási engedélyű és ténylegesen forgalomba hozható pénztárgép beszerzése iránt az eBEV-en történő megrendelés nélkül intézkedtek és már az újonnan beszerzett pénztárgép üzembe helyezésére is sor került, ebben az esetben az eBEV-en, a visszavont forgalmazási engedélyű pénztárgép üzembe helyezéséhez felhasznált üzembe helyezési kódra leadott nyilatkozattal igényelhetik a visszavont forgalmazási engedélyű pénztárgépekre kifizetett előleg (vételár) támogatás formájában történő kifizetését.

Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a fenti esetben a nyilatkozat eBEV felületen keresztül történő megküldésére csak azt követően nyílik lehetőség, hogy az újonnan beszerzett pénztárgép üzembe helyezése megtörtént. Az üzembe helyezés megtörténtéig az adózó csak az eBEV felületen keresztül történő megrendeléssel egyidejűleg tudja leadni nyilatkozatát.

A jelen Tájékoztatóban foglalt eltéréssel a fenti esetek tekintetében is irányadó a NAV honlapján 2014. február 6-án megjelent „Tájékoztató a visszavont forgalmazási engedélyű pénztárgépekre kifizetett előleg (vételár) támogatás formájában történő kifizetéséről”
http://gazdasagiforum.blogspot.hu/2014/02/nav-tajekoztato-hetente-adatszolgaltatasrol-szamlaado-penztargepeseknek-20140206.html


Felhívjuk továbbá a figyelmet, hogy minden érintett adózó tekintetében az állami támogatás igénybevételére vonatkozó nyilatkozat megtételére nyitva álló határidő 2014. február 17., mely határidő jogvesztő, elmulasztása esetén igazolási kérelem előterjesztésének nincs helye. Mindezek alapján 2014. február 18-án 0.00 órát követően a nyilatkozat kitöltésére nincs lehetőség, az ezt követően előterjesztett kérelmeket az adóhatóság érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal



Forrás: NAV, 2014.02.11.


Nyilatkozat a 16/2013. (VI. 3.) NGM rendelet 13/A. § szerinti állami támogatás igénybevételéhez




További, a pénztárgéphasználathoz, számlázáshoz és nyugtaadáshoz kapcsolódó hírek és cikkek a Gazdasági Szakemberek Fóruma szakmai közösségi portálján összegyűjtve itt:



Ha regisztrálni szeretne ingyenes szakmai hírértesítőinkre, kattintson ide:


Kik vagyunk? Tájékoztató a Gazdasági Szakemberek Fórumáról:


Gazdasági Fórum tagsági csomagok és díjak:





2014. február 6., csütörtök

Hetente kell adatot szolgáltatni márciustól azon pénztárgépi nyugtaadásra kötelezetteknek, akik nyugta helyett kizárólag számla kibocsátásával tesznek eleget bizonylatkibocsátási kötelezettségüknek - 2014.02.06.

Tájékoztató a pénztárgép használatra kötelezett adóalany számlakibocsátáshoz kapcsolódó bejelentési és adatszolgáltatási kötelezettségéről

A 2/2014. (I. 22.) NGM rendelet 2014. január 23-i hatállyal módosította az online pénztárgépekre való átállást elősegítő szabályokról szóló 50/2013. (XI. 15.) NGM rendeletet.

Azt a pénztárgép használatra kötelezett adóalanyt, aki bizonylatkibocsátási kötelezettségének nyugta helyett kizárólag számla kibocsátásával tesz eleget, az adatszolgáltatási kötelezettség szempontjából úgy kell tekinteni, mint aki nyugtaadási kötelezettségét gépi nyugtakibocsátással teljesíti.

Kizárólagos számlakibocsátás alatt azt kell érteni, hogy az adóalany valamely pénzátvételi helyén – pénztárgép használatra kötelezett tevékenységéhez kapcsolódóan – kizárólag számlát bocsát ki. Pénzátvételi helynek minősül minden olyan hely, ahol az adóalany nyugtaadási kötelezettségével járó fizetés történik.

Azt a tényt, hogy a pénztárgép használatra kötelezett adóalany bizonylatkibocsátási kötelezettségének számla kibocsátásával tesz eleget, köteles az állami adóhatóságnak az alábbi – nem jogvesztő – határidőig bejelenteni:

a)  a tevékenységét újonnan kezdő adóalany a pénztárgép használatra köteles tevékenység megkezdését követő 5 napon belül,

b)  a tevékenységét már folytató adóalany 2014. január 23-t követő 15 napon belül, vagyis 2014. február 7-ig.

A bejelentést a PTGSZLAB adatlapon elektronikus úton kell megtenni, mely 2014. február 3-ától a NAV honlapjáról, illetve az alábbi linkre kattintva letölthető.

http://nav.gov.hu/nav/letoltesek/nyomtatvanykitolto_programok

Amennyiben a bejelentés megtételét követően az adóalany pénztárgép használatra köteles tevékenységét megszünteti, ezt a tényt is köteles az állami adóhatóságnak bejelenteni, a tevékenység megszüntetését követő 5 napon belül. Az erre vonatkozó bejelentést szintén a PTGSZLAB adatlapon kell megtenni.

A bejelentés megtételét követően az adatszolgáltatási kötelezettség mindaddig fennáll, amíg az adóalany be nem üzemel online pénztárgépet annak érdekében, hogy nyugtakibocsátási kötelezettségét a továbbiakban azzal teljesítse.

Az adóalany adatszolgáltatási kötelezettségének pénztárgép használatra kötelezett tevékenysége tekintetében olyan módon köteles eleget tenni, hogy az e tevékenységéhez kapcsolódóan kibocsátott számlák valamennyi adatát a számla kibocsátásának keltét alapul véve, naponkénti bontásban, naptári hetente, a tárgyhetet követő hét negyedik napjáig, elektronikus úton megküldi az állami adóhatóságnak.

Az állami adóhatóság ennek struktúrájáról, részletszabályairól később ad tájékoztatást.

Az adatszolgáltatási kötelezettséget azon számlák vonatkozásában kell először alkalmazni, amelyek kibocsátása 2014. február 28-át követően történik.


Nemzeti Adó- és Vámhivatal



Forrás: NAV, 2014. február 6.


PTGSZLAB adatlap a bizonylatolási kötelezettség kizárólag számlával történő teljesítésére az Áfa tv.166.§(2) bekezdésében foglaltak szerint, vagy a 48/2013.(XI.15.) NGM rendelet 1. melléklete szerinti tevékenység megszüntetésére:
http://nav.gov.hu/nav/letoltesek/nyomtatvanykitolto_programok/nyomtatvanykitolto_programok_nav/bevallasok/PTGSZLAB.html

Kitöltési útmutató a PTGSZLAB adatlaphoz:
http://nav.gov.hu/data/cms320713/PTGSZLAB_kitoltesi_utmutato_vegleges.pdf




További, a pénztárgéphasználathoz, számlázáshoz és nyugtaadáshoz kapcsolódó hírek és cikkek a Gazdasági Szakemberek Fóruma szakmai közösségi portálján összegyűjtve itt:



Ha regisztrálni szeretne - akár ingyenes szakmai hírértesítőinkre - itt kezdje:

Tájékoztató a Gazdasági Szakemberek Fórumáról:

Gazdasági Fórum tagsági csomagok és díjak:



2014. február 5., szerda

Alkalmi munkavállalók orvosi vizsgálatáról - 2014.02.05.

Az NMH Munkavédelmi és Munkaügyi Igazgatóság Munkavédelmi Főosztályának tájékoztatása az alkalmi munkavállalók orvosi vizsgálatára vonatkozó előírásairól

A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Mvt.) 60. § (1) bekezdésében foglalt előírás alapján a munkavállaló csak biztonságos munkavégzésre alkalmas állapotban, a munkavédelemre vonatkozó szabályok, utasítások megtartásával, a munkavédelmi oktatásnak megfelelően végezhet munkát.

Az Mvt. 49. § (1) bekezdése szerint a munkavállaló csak olyan munkára és akkor alkalmazható, ha

a) annak ellátásához megfelelő élettani adottságokkal rendelkezik,

b) foglalkoztatása az egészségét, testi épségét, illetve a fiatalkorú egészséges fejlődését károsan nem befolyásolja,

c) foglalkoztatása nem jelent veszélyt a munkavállaló reprodukciós képességére, magzatára,

d) mások egészségét, testi épségét nem veszélyezteti és a munkára - külön jogszabályokban meghatározottak szerint - alkalmasnak bizonyult.

A munkára való alkalmasságról külön jogszabályban meghatározott orvosi vizsgálat alapján kell dönteni.

Az egyszerűsített foglalkoztatás körébe tartozó idénymunka vagy alkalmi munka keretében elhelyezkedni kívánó személyekre és a munkáltatóikra az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvény külön előírást is tartalmaz. E törvény 6. §-ában foglaltak értelmében a munkavégzés megkezdése előtt a munkáltatónak meg kell győződnie arról, hogy a munkavállaló a munka elvégzésére alkalmas állapotban van. A „meggyőződés" módjáról e törvényben nem esik szó, ezért nehéz kérdés a munkáltató számára, hogy mi alapján döntheti el azt, hogy veszélyezteti-e az elvégzendő munka a dolgozó egészségét, testi épségét, pl. hőségriadó alatt a tűző napon végzett munka, vagy esetleg van-e olyan betegsége (magas vérnyomás, epilepszia stb.), ami miatt bizonyos munkafeladatok elvégzésére alkalmatlan. Mivel a munkáltatónak jellemzően nincs olyan szakképzettsége, amely alapján megalapozott véleményt tudna alkotni az elhelyezkedni kívánó személy egészségi állapotáról, a „meggyőződés" megfelelő módon csak orvosi vizsgálattal történhet. Az idénymunka és az alkalmi munka jellegéből adódóan az orvosi vizsgálat (foglalkoztathatósági vizsgálat) célja annak véleményezése, megállapítása, hogy a munkavállaló mely foglalkoztatási korlátozás mellett folytathat tevékenységet.

A munkáltató tehát úgy tud megfelelő módon meggyőződni arról, hogy az egyszerűsített foglalkoztatás körébe tartozó idénymunka vagy alkalmi munka keretében elhelyezkedni kívánó személy az adott munka elvégzésére alkalmas, hogy figyelembe veszi a munkavállaló számára kiállított foglalkoztathatósági szakvéleményben foglaltakat.



Az egyszerűsített foglalkoztatás körébe tartozó idénymunka vagy alkalmi munka keretében elhelyezkedni kívánó személyek alkalmasságának orvosi vizsgálatára vonatkozó előírásokról készült tájékoztató letölthető a www.gazdasagiforum.com szakmai közösségi portál MUNKAVÉDELEM 2014. című szakmai blogbejegyzésének oldaláról:




Tájékoztató a Gazdasági Szakemberek Fórumáról:

Gazdasági Fórum tagsági csomagok és díjak: